Biotopvård

Biotopvårdsarbetet i vår del av Sverkestaån

Sverkestaåns Flugfiskeklubb har som målsättning att, förutom ett erbjuda ett bra flugfiske, skapa en livskraftig självreproducerande öringstam. Detta genom att förbättra och återställa efter tidigare flottrensning via biotopvårdsinsatser i den av Sveaskog arrenderade sträckan av Sverkestaån. Sträckan går från en bit söder om Kåfalla ner till kraftverksdammen vid Storbo. I området har också tidigare konstaterats en rest av flodpärlmussla.

Som med många åar och vattendrag rensades Sverkestaån på 1800-talet och tidigt 1900-tal med bland annat dynamit för att underlätta för flottningen. Det gjorde att hålor och större sten som gynnat fisk, musslor samt vattenlevande insekter och djur förstördes. Botten täcktes med sprängsten och förlorade struktur. Även strandlinjer förändrades för att underlätta för stockarnas passage.

Sedan Sverkestaåns Flugfiskeklubb grundades har manuellt biotopvårdsarbete skett i klubben för att förbättra öringens lekmöjligheter samt för att skapa uppväxtområde för mindre fisk. Stödutsättning av öring har också genomförts årligen. Biotopvårdsarbetet intensifierades kraftigt när vi 2019 fick del av LOVA-medel via Länsstyrelsen i Örebro för mer omfattande och även maskinellt arbete. Sveaskog har varit delaktiga och behjälpliga med sponsring av naturgrus samt med rådgivning. Syftet med LOVA-bidraget är att återställa den tidigare variationen i bottenstruktur i så god omfattning som möjligt med nya nackar, stenar, djuphålor, lekområden, uppväxtområden mm. Detta för att gynna fisk, insekter och fågelliv. Vi har bland annat Kungsfiskare, Strömstare, Knipor, Gul forsärla och Fiskgjuse. Även utter finns här.

Den största insatsen för återställning skedde sommaren 2022 då vi med hjälp av entreprenör genomförde maskinellt arbete under 1,5 vecka i en längre sammanhållen strömsträcka (Grillströmmen) samt ett nackområde söder därom. Resultatet blev mycket bra och redan efter kort tid hade öringen ökat på sträckan. Vi observerade även att bottenlevande insekter återvände mycket snabbt och koloniserade de nya bottnarna. För närvarande har vi planer på fortsätta arbete i ytterligare områden samt vidareutveckla och utöka de områden som vi förbättrat. Ny ansökan om LOVA-medel kommer skickas in under 2024.

Öringslek vid västra sidan av Kärrbohammar – efter första året av biotopvård ser vi resultatet.