Om oss

Sverkestaåns Flugfiskeklubb startade 2007. Sveaskog äger en stor del av marken och vattnet här och vi arrenderar en sträcka som är circa 5 km lång. Den går ungefär mellan två kraftverksdammar: Kåfalla och Storbo. Mest strömmande vatten men även en 1,5 km lång uppdämd grund sjö, Åbågen. Sverkestaån rinner senare ut i Arbogaån.

Under tidigt 1900-tal så sprängdes det mycket i ån för att underlätta flottning. Det har vi nu börjat återställa och 2022 gjordes en större insats med grävmaskiner i några områden för att återställa struktur, hålor, uppväxt- och lekområden. Totalt tillfördes även ca 450 ton naturgrus som Sveaskog bekostade.

Då vi på olika sätt arbetar för en hållbart, självreproducerande öringstam så är det alltid “Catch and Release” på öringar. Förutom dessa så släpper vi också in en del regnbåge. De som varit i ån några år kan bli rätt stora.

Våra medlemmar kommer i huvudsak från området runt omkring men även från andra delar runt Mälardalen. Under året har vi 4-6 gemensamma arbetsdagar då vi fixar ved, iordningställer, biotopvårdar eller vad som för tillfället behövs göras. Då blir det även korvgrillning med trevliga samtal om fiske, ån och annat. Vi har två iordningställda grillplatser med fasta eldstäder som används flitigt.

Biotopvåden har sedan 2018 ökat markant efter att vi erhållit LOVA-stöd från Länsstyrelsen i Örebro. Mer specifik information finns under “Biotopvård”.

DCIM100MEDIADJI_0068.JPG
DCIM100MEDIADJI_0042.JPG